Elektrolity – postaw się na nogi w kilka minut!

Elektrolity biorą udział w wielu ważnych procesach w organizmie.

Opisując nasze zestawy, często określaliśmy ich funkcje jako „dodatkowe nawodnienie”. Jak się jednak okazuje, odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych, kurczeniu mięśni, a nawet w regulacji gospodarki kwasowo-zasadowej.

W związku z tym elektrolity są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. W artykule dokładnie je omówimy, wyjaśnimy jakie mają funkcje i sprawdzimy kto jest narażony na niedobory.


Elektrolity – czym są?

Termin elektrolitu odnosi się do cząstek, które przenoszą dodatni lub ujemny ładunek elektryczny.

Dla zwykłych zjadaczy chleba bardziej zrozumiała definicja obejmuje po prostu składniki mineralne, które występują we krwi i moczu. Znajdują się tam, by uczestniczyć w podstawowych procesach metabolicznych.

Do elektrolitów zaliczamy:

  • Sód
  • Potas
  • Wapń
  • Magnez
  • Chlorek
  • Dwuwęglan
  • Fosforan

W kroplówkach, wraz z glukozą i chlorkiem sodu stanowią bazę do podawania innych substancji aktywnych.


Elektrolity – zastosowanie

Jak wspomnieliśmy na początku, te niepozorne małe cząsteczki pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie. Omijając fachowe nazewnictwo, wyjaśnijmy w skrócie ich zastosowanie:

Są niezbędne do skurczu mięśni

Za tę funkcję odpowiada elektrolit wapnia, który umożliwia przesuw włókien mięśniowych względem siebie podczas skurczu. Równie ważny jest magnez, ponieważ rozluźnia mięśnie, doprowadzając tym samym do ich pierwotnego stanu.

Elektrolity są niezbędne do skurczu mięśni

Pełnią kluczową rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego

Nasze centrum dowodzenia, zwane potoczne mózgiem, wysyła sygnały elektryczne przechodzące przez komórki nerwowe, by komunikować się z każdą częścią ciała.

Impuls nerwowy jest sprawniejszy od naszych nóżek – w ciągu sekundy może przebyć 120 metrów. Jest on generowany przez zmiany ładunku elektrycznego na błonie komórkowej. Z kolei zmiany te zachodzą wskutek ruchu elektrolitów sodu. Dużo powiązań, ale zapamiętajcie, że i tutaj elektrolity są ważniackie 🙂


Zapewniają nawodnienie

Żeby prawidłowo funkcjonować, organizm musi mieć w sobie dostatecznie dużo wody – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz każdej komórki.

Poprzez proces osmozy, elektrolity (szczególnie sód) pomagają utrzymać prawidłową równowagę płynów.


Regulują poziom pH

Organizm nieustannie reguluje swój wewnętrzny poziom pH poprzez bufory chemiczne.

Na przykład krew ma określony przedział, który wynosi 7,35-7,45. Ciało ma wiele mechanizmów, które pomagają utrzymać ten stan. Jednym z nich są właśnie elektrolity.

Nawiasem mówiąc, właśnie z tego względu nie można „zakwasić” organizmu dietą 🙂


Niedobór elektrolitów

Zaburzona równowaga elektrolitowa ma bardzo szkodliwy wpływ na zdrowie, a w rzadkich przypadkach prowadzi nawet do śmierci.

Najczęstsze przyczyny niedoboru to odwodnienie spowodowane nadmiarem ciepła, wymiotami lub biegunką. Dlatego w przypadku choroby trzeba zwrócić szczególną uwagę na nawodnienie.

Choroby nerek oraz zaburzenia odżywiania to kolejne przyczyny, które mogą spowodować niedobór elektrolitów.

W przypadku łagodnego deficytu nie ma żadnych objawów. Jednakże poważniejsze zaburzenia równowagi elektrolitowej mogą prowadzić do przewlekłego zmęczenia, drętwienia kończyn, bólów głowy i nieregularnego bicia serca.

Dlatego jeśli podejrzewasz niedobór, porozmawiaj ze swoim lekarzem.


Podsumowanie

Elektrolity są niezbędne dla prawidłowej pracy mięśni i układu nerwowego. Dodatkowo zapewniają odpowiednie nawodnienie oraz równowagę kwasowo-zasadową w organizmie.

Stanowią fundament do podawania kroplówki, ponieważ rozpuszcza się w nich inne substancje aktywne, takie jak kwas ALA.

Ryzyko niedoboru pojawia się w przypadku utraty płynów, choroby lub zaburzeń odżywiania. W takim przypadku skonsultuj się z lekarzem.

Zapraszamy również do naszej kliniki, gdzie przywrócimy równowagę elektrolitową w parę minut! 🙂


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25592330
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22439169
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5881435/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7854827
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7965369
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21668/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29419405
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15656483
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21739/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4670772/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14687593
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15773233
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5334560/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043756/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27939861
https://www.karger.com/Article/FullText/452725
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5477952/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22349551
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16061440
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11754308
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4969023/