Glutation – najsilniejszy strażnik Twojego zdrowia

Glutation jest silnym przeciwutleniaczem, który wytwarzany jest w komórkach.

Jest niezwykle ważnym związkiem w ważnym ciele, ponieważ pełni szereg ważnych funkcji –m.in. chroni wątrobę, spowalnia procesy starzenia się i przyspiesza regenerację.

Niestety poziom glutationu często jest zredukowany przez nadmierny stres, złe odżywianie czy niedobór snu.

W tym artykule wyjaśniamy, jakie korzyści niesie ze sobą glutation oraz co zrobić, by zwiększyć jego poziom w organizmie.


Glutation – korzyści

Jak wspomnieliśmy, glutation ma silne właściwości antyoksydacyjne, co oznacza że neutralizuje wolne rodniki.

Nadmiar wolnych rodników w głównym stopniu odpowiada za procesy starzenia i wiele chorób cywilizacyjnych.

Dzięki swojemu działaniu, glutation wykazuje poniższe korzyści:

Zmniejsza uszkodzenia komórek w stłuszczeniu wątroby

Śmierć komórek wątrobowych może być zwiększona przez brak antyoksydantów – w tym glutationu.

Może to prowadzić do stłuszczenia wątroby zarówno u tych, którzy nadużywają alkoholu, jak i tych, którzy go nie stosują.

Jedno z badań dowiodło, że glutation był najskuteczniejszy, gdy podawano go ludziom w podeszłym wieku ze stłuszczeniem wątroby, w dużych dawkach. Uczestnicy badania wykazali także redukcję poziomu malonodialdehydu, markera uszkodzenia komórek w wątrobie.


Poprawia wrażliwość na insulinę u osób starszych

Niestety ilość glutationu wraz z wiekiem maleje.

Naukowcy z Baylor School of Medicine przeprowadzili badania, które wykazały że niski poziom glutationu był powiązany z większą ilością tkanki tłuszczowej.

Następnie wzrost tego związku w organizmie przyspieszył spalanie tkanki tłuszczowej i poprawił insulinowrażliwość.

Glutation reguluje poziom cukru we krwi.

Może pomóc w walce z chorobą autoimmunologiczną

Przewlekłe zapalenie wywołane przez choroby autoimmunologiczne może zwiększać stres oksydacyjny.

Choroby te obejmują reumatoidalne zapalenie stawów, celiakię, toczeń czy Hashimoto.

Według jednego z badań, glutation pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny poprzez stymulację układu odpornościowego.


Zmniejsza objawy choroby Parkinsona

Choroba Parkinsona wpływa na centralny układ nerwowy, powodując drżenie.

Obecnie nie ma odpowiedniego leku na tę chorobę. Niemniej jedna z prac naukowych wykazała, że dożylne podanie glutationu zmniejszyło objawy takie jak drżenie i sztywność.

Choć potrzebne są dalsze badania, powyższa praca sugeruje że glutation może redukować objawy, a tym samym poprawić jakość życia u osób starszych.


Redukuje objawy chorób układu oddechowego

N-acetylocysteina (NAC) jest lekiem stosowanym w leczeniu schorzeń takich jak astma i mukowiscydoza. Jako środek wziewny pomaga w rozrzedzaniu śluzu.

Co ciekawe, NAC jest produktem ubocznym glutationu.


Glutation – skąd go czerpać?

Glutation naturalnie produkowany jest przez organizm. Jednakże w pewnych warunkach jego ilość jest niewystarczająca.

Może być on przyjmowany dożylnie, co zapewnia najlepszą wchłanialność. Dostępny jest również w formie suplementów, a także w pożywieniu.

Zawiera on cząsteczki siarki, a więc pokarmy bogate w ten pierwiastek w największym stopniu podnoszą poziom tego związku.

Zaliczamy do nich:

  • brokuły
  • kalafior
  • czosnek
  • cebula
  • jajka
  • rośliny strączkowe
  • orzechy

Skutki uboczne

Działania niepożądane występują bardzo rzadko i obejmują klasyczne objawy nietolerancji – skurcze brzucha, wzdęcia, trudności w oddychaniu, a także wysypkę.

Dlatego w razie wątpliwości skonsultuj się ze swoim lekarzem, by rozważyć czy glutation jest odpowiedni dla Ciebie.


Podsumowanie

Glutation jest silnym przeciwutleniaczem, który pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka.

Jego poziom może być obniżony przez nadmierny stres, bezsenność czy choroby przewlekłe.

Badania wykazują, że przynosi on wiele korzyści, dlatego jeżeli jesteś w grupie ryzyka – rozważ dodatkową suplementację.


Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7569285
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28789631
https://www.bcm.edu/news/geriatrics/glutathione-deficiency-fat-insulin-aging
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(11)62019-3/abstract
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19393193
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129149/