Kwas ALA – święty Graal w odchudzaniu?

Kwas ALA (alfa-liponowy) coraz bardziej zyskuje na popularności.

Jest to związek, który działa jako silny przeciwutleniacz w organizmie. Produkowany jest w organizmie, ale znajduje się również w wielu produktach spożywczych i suplementach diety.

Badania wykazują, że może odgrywać znaczącą rolę w redukcji tkanki tłuszczowej, a także w kontroli cukrzycy i innych schorzeń.

Jednak wiele osób zastanawia się, czy kwas ALA faktycznie jest skuteczny.

Dlatego w tym artykule opiszemy kwas alfa-liponowy, jego zalety, działania niepożądane i zalecane dawkowanie.

Kwas ALA – czym jest?

Kwas alfa-liponowy jest związkiem organicznym występującym we wszystkich ludzkich komórkach.

Jest wytwarzany wewnątrz mitochondriów, gdzie pomaga enzymom zamieniać składniki odżywcze w energię

Co więcej, ma silne właściwości przeciwutleniające. Rozpuszczalny jest w wodzie i tłuszczach, co pozwala mu działać w każdej komórce lub tkance ciała. Tymczasem większość innych przeciwutleniaczy jest rozpuszczalna albo w wodzie albo w tłuszczu.

Właściwości przeciwutleniające kwasu alfa-liponowego są powiązane z wieloma korzyściami – takimi jak regulacja poziomu glukozy we krwi, zmniejszenie stanu zapalnego, spowolnienie starzenia się skóry i poprawa funkcji umysłowych.

Niestety ludzki organizm wytwarza kwas ALA tylko w niewielkich ilościach. Dlatego niektórzy sięgają po dodatkową suplementację.

Produkty pochodzenia zwierzęcego, szczególnie czerwone mięso i podroby, są świetnymi źródłami kwasu alfa-liponowego. Zawierają je również pokarmy roślinne, takie jak brokuły, pomidory, szpinak i brukselka. Jednakże suplementy dostarczają znacznie większe ilości tego związku.


Kwas alfa-liponowy a utrata wagi

Badania wykazały, że kwas alfa-liponowy może wpływać na utratę wagi na kilka sposobów.

Prace naukowe na zwierzętach wykazują, że może on zmniejszać aktywność enzymu kinazy AMPK zlokalizowanej w podwzgórzu.

Kiedy AMPK jest bardziej aktywna, może zwiększyć uczucie głodu. Dodatkowo tłumienie aktywności AMPK może zwiększyć liczbę spalanych kalorii.

Analiza 12 badań wykazała, że ​​osoby przyjmujące kwas alfa-liponowy tracą średnio 0.7 kg więcej niż osoby przyjmujące placebo przez okres 14 tygodni.

Inna analiza 12 badań wykazała, że ​​osoby, które zażywały kwas alfa-liponowy straciły średnio o 1,27 więcej niż osoby przyjmujące placebo przez okres 23 tygodni.

Krótko mówiąc, kwas ALA w pewnym stopniu może pomóc w dodatkowym zgubieniu kilku kilogramów.

Kwas ALA może wspierać procesy odchudzania.

Kwas ALA i wpływ na cukrzycę

Cukrzyca dotyka ponad 400 milionów dorosłych na całym świecie.

Kluczową cechą niekontrolowanej cukrzycy jest wysoki poziom cukru we krwi. Nieleczona może być przyczyną problemów zdrowotnych, takich jak utrata wzroku, choroby serca i niewydolność nerek.

Kwas alfa-liponowy zdobył popularność jako potencjalna pomoc w leczeniu cukrzycy, ponieważ wykazano, że obniża poziom cukru we krwi zarówno u zwierząt, jak i u ludzi.

Produkty pochodzenia zwierzęcego, szczególnie czerwone mięso i podroby, są świetnymi źródłami kwasu alfa-liponowego.

W badaniach na modelu zwierzęcym skutecznie obniżył poziom cukru we krwi aż o 64%.

Inne badania u dorosłych z zespołem metabolicznym wykazały, że może on zmniejszać oporność na insulinę i obniżać poziom glukozy we krwi na czczo oraz poziom HbA1c.

Ponadto kwas alfa-liponowy może zmniejszać ryzyko powikłań po cukrzycy. Udowodniono, że łagodzi objawy uszkodzenia nerwów i zmniejsza ryzyko retinopatii cukrzycowej (uszkodzenia oczu), które może wystąpić przy źle kontrolowanej cukrzycy. Uważa się, że efekt ten wynika z silnych właściwości antyoksydacyjnych kwasu alfa-liponowego.

Chociaż wykazano, że kwas alfa-liponowy wspomaga kontrolę poziomu cukru we krwi, nie uważa się go za całkowite rozwiązanie w leczeniu cukrzycy. Jeśli cierpisz na tę chorobę i chcesz wypróbować kwas ALA, najlepiej najpierw porozmawiać z lekarzem, ponieważ związek ten może wchodzić w interakcje z lekami.


Pozostałe korzyści

Warto dodać, że kwas ALA może być skuteczny na wielu polach. Badania wykazały, że spowalnia starzenie się skóry, poprawia procesy myślowe, wspiera zdrowie układu nerwowego, zmniejsza ryzyko chorób serca, a także działa przeciwzapalnie.

Jednakże obecne badania przeprowadzane były głównie in vitro lub na zwierzętach. Potrzebne są prace naukowe obejmujące ludzi, by dokładnie stwierdzić. w czym kwas ALA może pomóc i w jakim stopniu.


Skutki uboczne

Kwas alfa-liponowy jest generalnie uważany za bezpieczny z niewielkimi lub zerowymi skutkami ubocznymi.

W niektórych przypadkach ludzie mogą odczuwać łagodne objawy, takie jak nudności, wysypki lub swędzenie.

Badania pokazują, że dorośli mogą przyjmować do 2400 mg kwasu ALA bez szkodliwych skutków ubocznych.

Nie zaleca się stosowania większych dawek, ponieważ nie ma dowodów, że zapewniają one dodatkowe korzyści.

Dotychczas niewiele badań dotyczyło bezpieczeństwa kwasu alfa-liponowego u dzieci i kobiet w ciąży. Osoby należące do tych grup nie powinny przyjmować tego związku bez zalecenia lekarza.

Jeśli masz cukrzycę, przed zażyciem kwasu alfa-liponowego skonsultuj się z lekarzem, ponieważ może on wchodzić w interakcje z innymi lekami, które pomagają obniżyć poziom cukru we krwi.


Podsumowanie

Kwas ALA to związek, który ma silne działanie przeciwutleniające. Wytwarzany jest w niewielkich ilościach w organizmie, a także występuje w pożywieniu.

Pomaga w kontroli glukozy we krwi, a także przyczynia się do uzyskania szczupłej sylwetki. Wykazuje korzyści na wielu polach, choć potrzebne są dalsze badania.

Dawki 300 – 600 mg są efektywne i zarazem bezpieczne. Największą wchłanialność wykazują wlewy dożylne, choć kwas ALA dostępny jest również w formie suplementów.

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21297908
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22125537
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18445126
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20015518
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28629898
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28295905
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9252495
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17272797
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X18315365
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24056055
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18655815
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29356576
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0939475318301248
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0273230006001140