Syrop kukurydziany – czy jest gorszy od cukru?

Syrop kukurydziany jest stosowany przez dekady do słodzenia przetworzonej żywności.

Jednakże w ostatnich czasach został mocno skrytykowany ze względu na wysoką zawartość fruktozy.

Należy sobie jednak zadać pytanie, czy syrop kukurydziany jest gorszy od zwykłego cukru?


Czym jest syrop kukurydziany?

W zasadzie pełna nazwa brzmi: syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy (HFCS). Kryje się pod tym słodzidło, który jak sama nazwa mówi, jest wytwarzane z kukurydzy.

Syrop kukurydziany jest stosowany na szeroką skalę szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie znajdziemy go w przetworzonej żywności oraz napojach.

Jeżeli chcemy powiedzieć o genezie jego powstania, musimy przenieść się 50 lat wstecz, kiedy cena cukru była wysoka, a kukurydzy niska z powodu rządowych dotacji. Następnie był on coraz częściej wykorzystywany i dopiero w połowie lat osiemdziesiątych popularność ustąpiła na rzecz innych słodzików.

Warto podreślić, że syrop kukurydziany składa się dokładnie z tych samych związków co cukier stołowy – czyli z glukozy i fruktozy.


Proces produkcji

Jedyną rzeczą potrzebną do wytworzenia syropu jest kukurydza.

Jest najpierw mielona, by uzyskać skrobię kukurydzianą, która poprzez kolejne obróbki pozwala wytworzyć końcowy produkt, o którym dzisiaj mówimy.

Co ciekawe, syrop kukurydziany zawiera głównie glukozę. By nadać mu słodszego smaku, część glukozy jest enzymatycznie przekształcana we fruktozę, która stanowi zazwyczaj 55-90% całkowitej zawartości węglowodanów.

Cukier stołowy zawiera 50% fruktozy i 50% glukozy.

Syrop kukurydziany zawiera podobną ilość fruktozy, co zwykły cukier stołowy.

Co jest gorsze – syrop kukurydziany czy cukier?

Najpopularniejszy syrop kukurydziany to HFCS 55, co oznacza, że zawiera 55% fruktozy. Z tego względu różnica w stosunku do cukru stołowego jest niewielka.

Oddzielną cechą jest natomiast zawartość wody, która w przypadku syropu stanowi 24% całości, co nadaje mu płynny charakter.

Ważną kwestią jest fakt, że podczas procesów trawienia cukier rozbija się na fruktozę i glukozę, podobnie jak syrop.

Nie ma więc między nimi różnic, jeżeli chodzi o właściwości zdrowotne, czy wartość odżywczą.

Niewiele większa ilość fruktozy w przypadku syropu nie ma istotnego wpływu na stan zdrowotny człowieka. Z kolei w przypadku HFCS 90 różnica jest znacząca na niekorzyść syropu kukurydzianego, ponieważ zawiera aż 90% fruktozy.

Jednakże używa się go bardzo rzadko – a jeśli już, to tylko w małych ilościach, ponieważ jest bardzo słodki.


Nadmierne spożycie fruktozy a zdrowie

Przewagą słodzików zero nad konwencjonalnym cukrem i syropem jest zerowa zawartość fruktozy.

Ten monosacharyd w nadmiernych ilościach może przyczynić się do stłuszczenia wątroby i wielu innych implikacji zdrowotnych. Badania powiązały wysokie spożycie fruktozy z otyłością, cukrzycą typu 2 oraz zespołem metabolicznym.

Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno syrop kukurydziany, jak i zwykły cukier stołowy – zawierają podobną ilość oscylującą wokół 50%.

Prace naukowe rzeczywiście potwierdziły, że nie ma żadnej różnicy, kiedy porównamy do siebie oba słodzidła. Nie różniło się uczucie sytości, reakcja insulinowa, stężenie leptyny, a także wpływ na masę ciała.

Zatem możemy śmiało stwierdzić, że syrop kukurydziany wpływa tak samo na nasze zdrowie, jak cukier stołowy.

Należy pamiętać, że szkodliwy jest jedynie nadmiar, a nie optymalna ilość. Z tego względu umiarkowane spożycie może być elementem zbilansowanej diety.


Podsumowanie

Syrop kukurydziany jest powszechnym dodatkiem do przetworzonej żywności. Najczęściej stosuje się HFCS 55, który ma podobny skład chemiczny, co zwykły cukier stołowy.

Zatem co jest gorsze? Ani teoria, ani praktyka nie wskazuje na różnice w aspekcie zdrowotnym, zatem w nadmiarze oba są równie szkodliwe.


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8213603
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23594708
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17921363
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20086073
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19064536
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649104/
https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-11-55