Witaminy w formie żelek – czy działają?

Witaminy w formie żelek stanowią sprytne połączenie zdrowia oraz słodyczy.

Wiele osób uważa, że takie przekąski niosą ze sobą tylko korzyści zdrowotne. Z kolei przeciwnicy twierdzą, że jest to kolejne źródło cukru z propagandową naklejką zdrowia.

Dlatego w tym artykule sprawdzimy, czy żelkowe i gumowe witaminy niosą ze sobą więcej szkód czy pożytku.


Witaminy w formie żelek – czym są?

Jak sama nazwa mówi, są to słodzone żelki z dodatkiem witamin. Jednakże niezależnie czy witaminy będą w formie gumy, żelków, pastylek do ssania czy cukierków – wszystkie działają na podobnej zasadzie.

Występują w różnych kolorach, smakach i kształtach, przez co są atrakcyjne dla dzieci, ale i również dla dorosłych, którzy nie lubią połykania tabletek. Smak obejmuje zazwyczaj malinę, cytrynę, pomarańczę i wiśnię.

Najczęściej w składzie znajdziemy skrobię kukurydzianą, żelatynę, wodę, cukier oraz barwniki.

Oprócz tego zawierają witaminy i składniki mineralne, takie jak witamina C, D czy wapń.


Korzyści zdrowotne

Wszystko może być dobre w odpowiednich sytuacjach, a więc zwolennicy warzywnych witamin muszą zwrócić uwagę na fakt, że witaminy żelkowe mogą być czasami pożytecznym rozwiązaniem.


Składniki odżywcze

Nie można zaprzeczyć, że cukierki zawierające witaminy dostarczają je do organizmu. U osób z niedoborami jest to cenne wsparcie.

Jednakże takiego produktu nie można traktować jako źródła składników odżywczych, a jedynie niewielki dodatek.

Ponadto badania wskazują, że większość osób nie musi przyjmować multiwitamin. Jednakże u ludzi ze zwiększonym zapotrzebowaniem lub zaburzeniami wchłaniania – taka forma przekąski może być strzałem w dziesiątkę.

Potencjalne ryzyko niedoborów jest nasilone u wegan, osób starszych oraz kobiet w ciąży – co nie zmienia faktu, że zapobiec temu powinna zbilansowana dieta.


Smaczne i łatwe do spożycia

Wiele osób ma problem z połykaniem tabletek i kapsułek. W takim przypadku witaminy w formie żelek sprawdzą się doskonale.

Jest to w zasadzie powód, dla którego takie przekąski powstały. Przemawiają szczególnie do dzieci, które w przeciwnym razie mogłyby wybrać mniej zdrowe wersje.

Dobry smak sprawia, że cukierkowe czy gumowe witaminy można łatwo i przyjemnie dodać do swojej diety.


Wady

Choć udowodniliśmy, że dla niektórych osób witaminowe żelki są dobrym pomysłem, mają pewne wady, których nie sposób uniknąć.


Zawierają cukier

Atrakcyjny smak pochodzi właściwie z cukru, a wygląd – z barwników.

Otyłość, choroby serca czy próchnica to tylko nieliczne objawy wynikające z nadmiaru cukru w diecie.

American Heart Association (AHA) sugeruje, by mężczyźni ograniczyli dzienne spożycie cukru do 9 łyżeczek (38 g), a kobiety do 6 łyżeczek (25 g). U dzieci w wieku 2-18 lat wartość powinna być niższa od 6 łyżeczek.

Całe szczęście cukierek czy żelka zawiera niewiele tego makroskładnika – około 3 gramy.

Jednakże nie można zaprzeczyć, że przyczyniają się do nadmiernego spożycia cukru, szczególnie jeśli są jedzone w większych ilościach.

Alternatywą są cukierki słodzone alkoholami wielowodorotlenowymi, takimi jak ksylitol czy sorbitol. Jest to dobre rozwiązanie, jednakże w nadmiarze mogą przyczynić się do biegunki, wzdęć oraz nudności. Niemniej jest to zdecydowanie lepsza opcja od cukrowych odpowiedników.

Warto zaznaczyć, że w świeżym raporcie aż 80% testowanych słodyczy nie miało takiej zawartości witamin i składników mineralnych, jak podano na etykiecie. Z tego względu najlepiej kupować produkty od sprawdzonych producentów.


Nie tłumią apetytu

Słodycze nie są dobrym sposobem, by się najeść kosztem niewielkiej podaży kalorycznej – a witaminy w formie żelek nie są wyjątkiem.

Zbyt duża podaż cukru oraz przeładowanie witaminami oraz składnikami mineralnymi to potencjalne zagrożenia, którym może zaradzić jedynie psychika.

Sprawa robi się poważna, kiedy żelki zawierają w składzie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Nadmiar nie jest wydalany z moczem, tylko przechowywany w tkance tłuszczowej, co rodzi większy ryzyko hiperwitaminozy.

Zagrożenie dotyczy szczególnie dzieci, które traktują witaminowe cukierki jak zwykłe słodycze. Iskry dodaje fakt, że w porównaniu do osób dorosłych – zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest znacznie mniejsze.

Witaminy w formie żelek niosą ze sobą pewną dawkę cukru.

Czy warto jeść witaminy w formie żelek?

Odpowiedź jak zawsze nie jest wyryta na kamieniu, a jedynie zależy od kilku czynników, które przedstawiliśmy powyżej.

Spożycie gumowych i żelkowych witamin może być korzystne u ludzi borykających się z niedoborami składników odżywczych, a także u osób mających problemy z połykaniem tabletek.

Jest to również dobre rozwiązanie dla dzieci, które w początkowej fazie życia są wybrednymi konsumentami i stronią od warzyw jak się tylko da. Jest to źródło witamin oraz składników mineralnych, które może stanowić nieznaczne wsparcie.

Jednakże kluczem jest umiar i należy kontrolować spożycie. Takie witaminy niosą ze sobą zauważalną dawkę cukru, a ponadto w bardzo małym stopniu zapewniają sytość.

Lepszą alternatywą są żelki ze słodzikami, ponieważ nie dostarczają cukru, a w normalnych ilościach cechują się dobrym profilem bezpieczeństwa.


Podsumowanie

Witaminy w formie żelek są łatwe do spożycia, a także niosą ze sobą pewną ilość składników odżywczych.

Choć powszechnie wiadomo, że najlepszym rozwiązaniem jest zbilansowana dieta – w niektórych sytuacjach słodkie witaminy mogą okazać się całkiem przydatne.

Z drugiej strony należy zwrócić uwagę na ilość, ponieważ zbyt duże spożycie przyczynia się do nadmiernej podaży cukru oraz przedawkowania witamin.


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3309636/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22535756
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23368953
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26502280
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3967195/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25416097
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17591599
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19704096
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25240081
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19704096
http://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/sugar/sugar-recommendation-healthy-kids-and-teens-infographic
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16988647
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093271/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4321798/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3441937/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4430692/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16882846